Aby otrzymać pełniejszy rezultat wyszukiwania, prosimy nie wpisywać końcówki wyrazu. Po wpisaniu np. hasła „Warszaw”, otrzymamy rezultaty zawierające słowa: „Warszawa”, „Warszawie”, „Warszawę” etc.
Heinrich Kinna, Untersturmbannführer SS, w sprawozdaniu z transportu 644 Polaków:
W sprawie zdatności do pracy oświadczył [komendant obozu] Hauptsturmbannführer SS Haumeier, że do obozu należy dostarczać jedynie Polaków całkowicie zdolnych do pracy, aby przez to możliwie uniknąć zbytecznego obciążania obozu, jak też środków transportowych. Osoby ograniczone, idioci, kalecy i chorzy muszą być w najkrótszym czasie przez likwidację usunięci z obozu dla jego odciążenia. Stosowanie tego środka jest jednak o tyle utrudnione, że w myśl zarządzenia Głównego Urzędu Bezpieczeństwa Rzeszy, w przeciwieństwie do metody stosowanej względem Żydów, Polacy muszą umrzeć śmiercią naturalną.
Zamość, 16 grudnia
Źródło:
Zygmunt Klukowski, Zbrodnie niemieckie w Zamojszczyźnie, Warszawa 1947.
Baza tekstów źródłowych jest wciąż rozbudowywana. Zachęcamy do jej współtworzenia — wyślij materiał (tekst wspomnień, fragment z prasy etc.) na adres [email protected].
Z propagandowego artykułu w „Echu Krakowa” o nowej ekspozycji w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu:
Wczoraj na terenie b. obozu w Oświęcimiu otwarto nową część stałej ekspozycji Muzeum. Jest to wystawa poś¬więcona martyrologii Żydów. Otwarcia dokonał minister kultury i sztuki L[ucjan] Motyka. [...]
Minister Motyka [stwierdził], że nieprzypadkowo otwarcie nowej części Muzeum zbiega się z obchodami 25. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Na tym największym cmentarzu świata w Oświęcimiu hitlerowcy zamierzali pogrzebać narody – polski, ukraiński, białoruski, rosyjski. Ze specjalnym okrucieństwem dążyli do wyniszczenia Żydów. My, którzy byliśmy wtedy więźniami, członkowie międzynarodowego ruchu oporu, złączeni świadomością wspólnego wroga, przyrzekliśmy sobie „nigdy więcej Oświęcimia”. [...]
Pierwsze sale wystawy obrazują korzenie antysemityzmu w Niemczech. Cytaty z książek XIX-wiecznych uczonych, fragmenty pism i pisemek ziejących nienawiścią do Żydów i Słowian...
Baza tekstów źródłowych jest wciąż rozbudowywana. Zachęcamy do jej współtworzenia — wyślij materiał (tekst wspomnień, fragment z prasy etc.) na adres [email protected].
„Miłość w cieniu zagłady” — to tytuł pierwszego komiksu historycznego o Auschwitz wydawanego przez wydawnictwo K&L Press we współpracy z historykami Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.
„Miłość w cieniu zagłady” to opowieść o dwojgu więźniach KL Auschwitz — Żydówce Mali Zimetbaum i Polaku Edwardzie Galińskim. Mala, dzięki znajomości języków i ujmującej osobowości, została gońcem (Läuferin) w obozie kobiecym. Edek – więzień KL Auschwitz przywieziony pierwszym transportem polskich więźniów politycznych — po pobycie w obozie macierzystym, został przeniesiony do komanda instalatorów w KL Auschwitz II-Birkenau. Komiks opowiada o łączącym tych dwojga uczuciu, nieudanej ucieczce i ich tragicznej śmierci w obozie. W komiksie przedstawiono skomplikowane relacje między zwykłymi więźniami a więźniami funkcyjnymi oraz członkami załogi SS w KL Auschwitz w sposób odbiegający od powszechnych wyobrażeń na ten temat.
Wydawcy przekonują, że opracowania naukowe, aczkolwiek niezwykle istotne dla zrozumienia historii, są naszym zdaniem niewystarczające i rzadko docierają do młodego odbiorcy. Rzetelny komiks historyczny w atrakcyjnej szacie graficznej, napisany żywym językiem daje szansę na silniejszą identyfikację z bohaterami przedstawianych historii, daje możliwość pełniejszego wyobrażenia tragizmu wydarzeń, a przez to bardziej bezpośredniego poznania historii. Mamy nadzieję, że w ten sposób zachęcimy Czytelników do sięgnięcia również po kolejne zeszyty serii, a tym samym do dalszego zgłębiania tematyki Auschwitz w proponowanej przez nas formie. Warto pozstawić jednak pytania o odpowiedniość akurat takiego ujęcia historii więźniów i ofiar Auschwitz. Czy nie staje się ona — prezentowana właśnie w komiksowym ujęciu — częścią kultury popularnej, funkcjonując w niej na tych samych zasadach jak fikcyjne historie i fikcyjni bohaterowie innych tytułów?
Kolejne zeszyty w serii zostaną opublikowane już wkrótce. Historie prezentowane w komiksach opierać się mają na relacjach więźniów oraz wiedzy historycznej - każdy tytuł uzupełniony ma być w odpowiednie historyczne wprowadzenie. Zdaniem wydawców może być ono wykorzystane przez nauczycieli do prowadzenia szkolnych zajęć właśnie w oparciu o obrazkowe przedstawienie historii z Auschwitz. Komiksy wydawane będą w kilku językach.
7 maja 2010 w Domu Spotkań z Historią w Warszawie odbyło się spotkanie poświęcone związkom reportażu i historii. Marek Miller, szef Laboratorium Reportażu UW, przedstawił referat Polifoniczna powieść reportażowa, zaprezentował dokument Michała Bukojemskiego Z kroniki Auschwitz (2004, 26’) i książkę Litzmannstadt Ghetto. Zbigniew Gluza, szef KARTY, opowidział o metodzie mówienia o historii wypracowanej przez Ośrodek KARTA. Na zakończenie odbyła się dyskusja z udziałem gości i publiczności.